Elhunyt Charlie Whiting

Egyszerű szerelőként kezdte, a sport királykategóriájának nagy tekintélyű mozgatórugója lett – megkerülhetetlen kulcsfiguráját veszítette el a Forma–1 Charlie Whiting halálával.

Charlie Whiting (Fotó: XPB)

Sokkoló hír rázta meg a Forma–1-et a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj csütörtöki „nulladik” napján: tragikus hirtelenséggel elhunyt a sorozat versenyigazgatója, Charlie Whiting. Erről az FIA és a Forma–1 adott tájékoztatást egy rövid közlemény formájában. A 66 éves brit szakember szerdán még ott sétálgatott a hétvégi verseny paddockjában, Melbourne-ben, éjjel aztán tüdőembóliája lett, és holtan találták a hotelszobájában.

Whiting megkerülhetetlen figurája volt a Forma–1-nek, nélküle elképzelhetetlen lett volna minden nagydíjhétvége. És egyelőre most is elképzelhetetlen. Versenyigazgatóként ő jelzésére rajtoltak a futamok, ő hozott meg minden „első” döntést a biztonsági autós fázistól a vizsgálatok indításáig. Éveken át hozzá fordultak a csapatok a vitás technikai kérdésekben, fáradhatatlanul dolgozott a biztonság növelésén is, és új helyszínek is csak akkor rendezhettek nagydíjat, ha ő alaposan végigjárta a pályákat, és megállapította, hogy megfelelnek valamennyi szigorú követelményének.

A versenyzéssel az 1950-es években került kapcsolatba, amikor testvére, Nick egyszer megkérdezte, lenne-e kedve segíteni neki a túraautója szerelésében. Ezen szakágban kezdték pályafutásukat, a Brands Hatch-i versenypálya pedig csak egy kőhajításra volt az otthonuktól. Az 1970-es években aztán már mindketten a Forma–5000-ben bütyköltek, és Whiting ott találkozott először igazi F1-es nagyágyúkkal. „Láttam, ahogyan Roger Hill, Jackie Stewart első számú szerelője dolgozik, és arra gondoltam, milyen csodás lenne ilyen életet élni” – emlékezett vissza.

A csodás élet meg is adatott neki. És még annál is több.

Charlie Whiting (fotó: XPB)

1977-ben került az F1-es Hesketh-csapathoz, majd a Brabhamnél kötött ki, egy bizonyos Bernie Ecclestone istállójánál. Az F1 későbbi mindenhatójának tetszett Whiting munkamódszere, és végül vezető szerelővé lépett elő. Nelson Piquet-vel együtt 1981-ben és 1983-ban két világbajnoki címet nyertek, csapatuk pedig a sportág egyik nagy gárdájaként vonult be a történelembe, a vagány tervező Gordon Murreyvel, valamint többek között Herbie Blash-sel.

E Brabham-csapatból nőtt aztán ki a modern kori Forma–1 hivatalos alapgárdája. Ecclestone a Brabham főnökeként egyre nagyobb hatalomra tett szert a sportágban, majd át is vette annak teljes irányítását, és a különböző kulcsszerepekkel korábbi segítőit bízta meg. Így került 1988-ban Whiting az FIA-hoz. „Bernie 1987-ben azt mondta, a Brabhamet már nem tervezi csapatfőnökként irányítani, de nem kell aggódnunk, mert garantálja, hogy egyikünk sem marad majd munka nélkül. Voltak, akik maradtak a csapatnál annak eladása után is, nekem viszont Bernie felajánlotta, hogy dolgozzak az FISA-nál, a mai FIA-nál, Gabrierel Cadringher segítőjeként. Lépésről lépésre építettünk fel egy új részleget” – mesélte Whiting.

A brit aztán 1997-től az FIA versenyigazgatójává lépett elő, emellett biztonsági delegálttá nevezték ki, akinek elképesztő érdemei vannak abban, hogy az F1-et ma a legbiztonságosabb autóverseny-sorozatnak nevezhetjük. Legutóbbi érdemei között említhetjük a glória bevezetését. Whiting a sportág nagy ellenállása és a szurkolói zúgolódás ellenére töretlenül kitartott a fejvédő fejlesztése mellett, és a múlt nyáron már büszkén könyvelhette el, hogy az a spái rajtbalesetben megmentette Charles Leclerc-t egy komoly balesettől.

A nagy brabhames trió: Bernie Ecclestone, Herbie Blash és Charlie Whiting (Fotó: XPB)

Az utóbbi években, ahogyan egyre bonyolultabbá és összetettebbé váltak feladatai, azokat egyre több szakemberre és munkacsoportra ruházta át. A technikai kérdésekben előbb Marcin Budkowski, aztán Nikolasz Tombazisz lett a vezető szakértő, a biztonsági fejlesztéseket pedig Laurent Mekies irányította, mielőtt a Ferrarihoz távozott volna.

Whiting egyszerre volt a versenyzők „apja”, a csapatok örökös ellenfele, de a legjobb barátja is, akihez mindig mindenki bizalommal fordulhatott, akit hatalmas tapasztalata, múltja, de személyisége miatt is mindenki tisztelt. És akit egy-egy vitás eset kapcsán a szurkoló is gyakran emlegetett egyszerűen, „a Csárlivájtingként”.

Sokan szidták indulatból, de igazán haragudni csak kevesen tudtak rá. Hivatalból sokat kellett viaskodnia, de ezt mindig úriemberként tette, ellenségei pedig sosem voltak.

„Pótolhatatlan” – mondták róla már eddig is sokan. És mondják most is, a halálhírétől sokkhatás alatt. Szerdán még ott ténykedett a melbourne-i paddockban, a résztvevők szerint pont olyan volt, mint mindig: alapos, hozzáértő, tudta a dolgát. Péntekre több fontos megbeszélése is lett volna a csapatokkal, versenyzőkkel, akik mindig minden témában fordulhattak hozzá segítségért.

Csütörtök reggel viszont már hiába hívták többen is, a telefonját szokatlan módon nem vette fel.

Charlie Whiting örökre megpihent, a megtorpant cirkusznak pedig nélküle kellene továbbszáguldania. A veszteség súlyosságáról mindent elmond: egyelőre maga sem tudja, hogyan száguldjon tovább…

Forrás: m4sport.hu

2019-03-14T08:29:15+00:002019. március 14.|Kategóriák: Hírek|

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás